קופת גמל להשקעה >> איך משתמשים בה נכון ? 

ניהול חלומות ותכנון פיננסי, המלווה את התא המשפחתי בתכנון עתידו הכלכלי בהתאם למטרות ויעדים שרוצים להגשים

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp

דודי עמית, מנכ"ל "כיסופים" 26/02/2020

קופות הגמל המסורתיות הפכו מאז 2008 למוצר חיסכון לטווח ארוך, שאת הכספים ממנו ניתן למשוך כקצבה רק לאחר גיל פרישה. בשנת 2008  אישר משרד האוצר מוצר חיסכון חדש עם הטבות מס - קופת גמל להשקעה, קופה שתאפשר לחוסכים ליהנות מיתרונותיה של קופת גמל רגילה אבל עם בונוס - אפשרות למשוך את הכספים שנצברו בכל עת, גם מתחת לגיל הפרישה. אז מה הדרכים שבהם ניתן יהיה למשוך את הכסף? 
בצורה הונית (סכום מלא או חלקי), וללא תשלום "קנס" על פירעון מוקדם ובתשלום מס על הרווחים בלבד. לחלופין, ניתן יהיה למשוך את הכספים כקצבה חודשית פטורה ממס לאחר גיל 60. כל אדם רשאי לפתוח קופת גמל להשקעה, בכל גיל ובכל סכום. ניתן .להפקיד אליה באופן שוטף או באופן חד-פעמי. הפקדה לכל קופות הגמל להשקעה שמנהל אדם מוגבלת בתקרה של 71,000 ₪ נכון לשנת 2019, את הכסף ניתן להפקיד בחברת ביטוח או בבית השקעות המנהל קופות גמל.
 
אם הולכים לחסוך בקופות גמל להשקעה, חשוב לדעת שיש מגוון רחב של מסלולי השקעה – מסלול מנייתי, מסלול מוטה אג"ח ושילוב ביניהם. ניתן גם להשקיע במסלולים כלליים המחזיקים גם נכסים לא סחירים כגון נדל"ן. כל חוסך צריך להתאים את מסלול ההשקעה על פי אופיו וחשוב לזכור כי ניתן לעבור ממסלול למסלול, בכל עת, ללא תשלום מס.
 
אז מתי מקבלים את הכסף?
כאמור, ניתן למשוך את  כספי  קופת הגמל להשקעה בצורה הונית בכל רגע נתון (סכום חלקי או מלא), גם מתחת לגיל הפרישה, אך בעת משיכה הונית של הכספים בכל גיל תשלמו מס של 25% על הרווחים. מי שיבחר  למשוך את הכספים כקצבה לאחר גיל 60 ייהנה מפטור מלא מתשלום מסים. 
 
למי זה מתאים?
קופת גמל להשקעה היא כלי חיסכון מצוין  עבור כל המשקיעים. בין אם לחוסכים לטווח קצר או בינוני שכספם "שוכב" בבנק וגם עבור חוסכים לטווח ארוך המעוניינים להגדיל את קצבת הפנסיה העתידית שלהם. 
אם אתם חוסכים לטווח קצר או בינוני - תוכלו להפקיד כספים בקופת גמל להשקעה, להנות מתשואה על הכסף ועלויות ניהול נמוכות וכמובן אסור לשכוח כי  תישמר לכם האפשרות למשוך בכל עת ובבת אחת את כל הכסף שנצבר ללא "קנס" פירעון מוקדם. בעת המשיכה תשלמו מס של 25% על הרווחים, כפי שנהוג באפיקי השקעה אחרים. 
אם אתם חוסכים לגיל הפרישה: תוכלו להפקיד כספים בקופת גמל להשקעה, להנות מיתרונותיה של קופת גמל רגילה ומעל גיל 60 למשוך את הכספים כקצבה ולקבל פטור מלא ממס על הרווחים וממס הכנסה.
 
לסיכום, מה יתרונות החיסכון בקופת הגמל החדשה?
נזילות מיידית של הכסף שנצבר: ניתן למשוך את הכסף במשיכה הונית בכל רגע נתון, גם מתחת לגיל פרישה , מבלי לשלם "קנס" על פירעון מוקדם (בד"כ כ -  35% מס על משיכה לפני הזמן)  ובתשלום מס על הרווחים בלבד.  
פטור ממס במשיכת הכסף כקצבה: במשיכת הכספים כפנסיה חודשית מגיל 60  תקבלו פטור ממסים. תוכלו לעבור ממסלול השקעה אחד למסלול אחר ללא תשלום מס מאחר ולכל קופה יש מספר מסלולי השקעה לבחירתכם, כלומר כל עוד הכסף בקופה לא תשלמו מס על הרווח שהצטבר.
שקיפות : ניתן לעקוב אחר הביצועים ולהשוות בין ביצועי הקופות השונות באתר "גמל נט" של משרד האוצר.
מגוון רחב של מסלולים ואפיקי השקעה: תוכלו לבחור בין מגוון רחב של מסלולי השקעה המתאימים לאופייכם ולצרכיכם (מניות, אג"ח ת.סל ועוד) . כמו כן, המוצר מאפשר השקעה בנכסים לא סחירים (נדל"ן, וכו') דבר שלא אפשרי במוצרים מתחרים, החשיבות שלו רבה לאיזון ההשקעה בקופה ופיזור תמהיל הנכסים.