אלטשולר שחם מעלים הילוך בתחרות ומוזילים דמי ניהול - אבל לא לכולם 

לפאנדר נודע כי סוכני ביטוח שעובדים עם אלטשולר שחם קיבלו מהם את האישור להציע ללקוחות דמי ניהול בפנסיה הזולים בענף (ככל הידוע לנו). איך מגיב לזה בכיר בענף הפנסיה ? ואיך זה קשור לתעשיית ההייטק ?

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
יאיר לוינשטיין מנכל אלטשולר גמל צילום סם יצחקוביאיר לוינשטיין מנכל אלטשולר גמל צילום סם יצחקוב

בועז קידר 02/12/2021

בלעדי לפאנדר

השחקן המשמעותי בשוק הפנסיה, אלטשולר שחם מוזילה את דמי הניהול אותן היא גובה בקרן הפנסיה - לרמה מהנמוכות בענף.

לפאנדר נודע כי סוכני ביטוח שעובדים עם אלטשולר שחם קיבלו מחברת הגמל את האישור להציע ללקוחות דמי ניהול של 0.15% מהצבירה ו-1% מההפקדות. המבצע עבור לקוחות בעלי צבירה של יותר מ-250 אלף שקל. הטבת דמי הניהול מהווה הנחה שנעה בין מאות לאלפי שקלים בשנה. 

מתוקף היותה קרן ברירת מחדל, דמי הניהול בקרן של אלטשולר שחם קבועים ונקבעו בצורת מכרז דרך רשות שוק ההון. בתנאים המכרז שנקבעו בחודש אוגוסט האחרון, שתי הקרנות גובים דמי ניהול דומים על ההפקדות ועל הצבירה. על ההפקדות דמי הניהול מסתכמים ב- 1% ודמי הניהול על הצבירה מסתכמים ב-0.22%.

למרות שדמי הניהול שמציע אלטשולר שחם חורג מדמי הניהול שנקבעו במכרז, רשות שוק ההון אינה מתנגדת לשינוי בדמי הניהול. זאת, לאור הרעיון כי אלטשולר שחם מקטין את דמי הניהול עבור הצבירה, כאשר תנאי המכרז שנקבעו היוו דמי ניהול מקסימליים.

קרן הפנסיה של אלטשולר שחם מנהלת כמעט 30 מיליארד שקל לאחר שצמחה ביותר מ-20 מיליארד שקל בתוך פחות משנתיים. מקור הצמיחה של קרן הפנסיה באלטשולר שחם, בהובלתו של יאיר לוינשטיין, הוא בעיקר ניודי כספים מהמתחרים. מתחילת השנה הניודים לקרן של אלטשולר שחם הסתכמו ב־6.7 מיליארד שקל - הנתון הגבוה בענף בפער משמעותי. במקום השני ניצבת הפניקס, עם ניודים של 2.35 מיליארד שקל.

אלטשולר שחם, הוא הגוף הגדול בענף הגמל עם הון מנוהל בהיקף של 217 מיליארד שקל. בארבעת החודשים האחרונים פדתה החברה 4.8 מיליארד שקל על רקע תשואות החסר שהניבה לעומת השוק בעוד היא משקיעה בשוק הסיני שרשם ירידות חדות. עד כה, המגמה השלילית שמאפיינת את קופות הגמל של החברה לא הגיעה לקרן הפנסיה שלה ויעיד על כך היקף הניוד מתחילת השנה. אם כי בדיקה חודשית תראה כי הניודים לקרן הפנסיה של אלטשולר שחם בחודש אוקטובר היו חיוביים, אך הנמוכים ביותר מאז חודש מרץ בו פרץ משבר הקורונה והסתכמו ב-374 מיליון שקל (בחודש ספטמבר הניודים הצטמצמו לכדי 243 מיליון שקל, אך חודש זה התאפיין בחגים מרובים ופעילות דלה במשק). כך שאולי כן ניתן להבין את דחיפותה של חברת הגמל הגדולה בישראל לצאת במבצע שמטרתו לשבור את השוק.

קרן הפנסיה של אלטשולר שחם לצד הקרן של מיטב דש, הן קרנות ברירת המחדל הקיימות בשוק היום ויהיו כך עד אוקטובר 2024. בשנה הבאה תצטרף אליהן הקרנות של מור ואינפיניטי. אז התחרות עשויה אף להחריף. 

 

 

בכיר בענף הפנסיה שקרא על ההוזלה של דמי הניהול באלטשולר שחם סיפר היום לכתב פאנדר - אדוויזרלנד כי למעשה תנאי המכרז החדש של קרן פנסיה ברירת מחדל הביאו למצב שעבור עובדים רבים בעלי שכר גבוה, בעיקר בענף ההייטק דמי הניהול החדשים אינם אטרקטיביים עבורם כאשר החברות הגדולות מציעות דמי ניהול נמוכים יותר.

למעשה לדבריו "על מנת להתמודד עם אותם שחקנים, אלטשולר שחם השוותה את דמי הניהול למקובל בשוק, בהתאם לרמות השכר השונות. אני ממליץ לעובדים בעלי השכר הגבוה, (גם לנמוך, רק שכוח המיקוח שלהם נמוך יותר) לבדוק שוב מה דמי הניהול שהם משלמים, סיכוי גבוה מאוד שהם יכולים להוזיל אותם ולהרוויח כתוצאה מכך מאות אלפי שקלים נוספים לאורך שנות החיסכון."