מדד MERCER למערכות פנסיה - באיזה מקום מדורגת מערכת הפנסיה הישראלית ? תתפלאו 

כנס מכון קסירר למחקר בחשבונאות בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת ת״א - בנושא מדד MERCER הבינ"ל לבחינת איכות מערכת הפנסיה בישראל

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
Hasan Can Balcioglu DreamstimeHasan Can Balcioglu Dreamstime

מורן שקד 17/01/2022

מערכת הפנסיה הישראלית אחת הטובות בעולם, שנה שנייה ברציפות
מכון קסירר למחקר בחשבונאות בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, ערך זו השנה השנייה את הכנס בנושא מדד MERCER הבינ"ל,  לבחינת איכות מערכת הפנסיה בישראל. הכנס התקיים בזום ביום שני (10.1.22) אחה"צ. 

מכון קסירר בראשות פרופ' דן וייס, יזם את ההצטרפות של ישראל למדד MERCER הבינ"ל, וזו השנה השנייה בה ישראל משולבת במדד הבינ"ל. באוקטובר האחרון התפרסמו תוצאות המדד השנתי כאשר מערכת הפנסיה הישראלית הוכרה כאחת הטובות בעולם, זו השנה השנייה ברציפות. ישראל דורגה במדד זה במקום הרביעי במדד הפנסיה העולמי של מרסר ומכון  CFA . המדד המתפרסם מדי שנה, מזה 13 שנים, עורך השוואה בין 43 מערכות פנסיה המשרתות שני שליש מאוכלוסיית העולם.

הכנס נערך בהשתתפות ד"ר משה ברקת, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרופ' דן וייס, ראש מכון קסירר למחקר בחשבונאות בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, פיונה דנסייר, מובילת שווקים בצמיחה בחברת מרסר בריטניה (MERCER UK) חברת המחקר הבינ"ל, מרק הימסקרק, אקטואר ומומחה לפנסיה בחברת מרסר הולנד, וחברי הוועדה לבחינת איכות מערכת הפנסיה בישראל הפועלת במסגרת מכון קסירר, שפעלו ליישום המודל הבינ"ל  בישראל – פרופ' רוני עופר, הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, ד"ר ארז לוי, יונל כהן, לשעבר מנכ"ל מגדל, יואב גפני לשעבר משנה לממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת: "חשיבות החיסכון הפנסיוני עבור הציבור הישראלי הינו עצום, זאת בשל חוק פנסיה חובה שנועד להבטיח לכלל אזרחי המדינה קצבה ראויה בגיל פרישה. בשל הצעדים האחרונים בהם  נקטה רשות שוק ההון, מיקומה של המערכת הפנסיונית בישראל בדירוג והשוואה בינלאומית הינו במקום הרביעי בעולם – יש לנו מערכת פנסיה תחרותית, חזקה ואני צופה שבעתיד הקרוב גם בין המתקדמות ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית, דבר שיוביל להעלאה נוספת בדירוגה. אני מקווה כי עם שדרוגה של המסלקה הפנסיונית והטמעתה לתוך עולם ה- Open API במסגרת פרויקט "פנסיוני 2025", תוך שימת דגש על סיכוני סייבר ואקלים, הגברת ההשקעות בטכנולוגיה פיננסית, הפחתת הבירוקרטיה והגברת מיצוי הזכויות של החוסכים, יעלה דירוגה של המערכת הפנסיונית בישראל וימקמה כמובילה מסוגה בעולם הן ברמת השירות וההתאמות הניתנות לחוסך והן ברמת החדשנות והטכנולוגיות שישולבו בה".

פרופ' דן וייס, ראש מכון קסירר למחקר בחשבונאות בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, הדגיש כי מערכת הפנסיה בישראל מדורגת בעשירון העליון של מערכות הפנסיה בעולם, בעקר בגלל רמת הביטחון הגבוהה שהחוסכים יזכו להנות מפנסיה כאשר יגיעו לגיל מבוגר, ביחד עם רמת המקצועיות הגבוהה של מנהלי ההשקעות. רמת הביטחון הגבוהה נובעת משמירת כספי הפנסיה בנאמנות, שאינה נתונה לגחמות מעבידים, בשילוב עם חוק פנסיה חובה שמחייב עובדים לחסוך לעת זקנה. 

פיונה דנסייר, מובילת שווקים בצמיחה בחברת מרסר בריטניה הסבירה על הדירוג הבינ"ל של המדד והתייחסה לדירוג הגבוה של ישראל הנתמך על ידי סביבה רגולטורית חזקה, תקשורת והגנה לאזרחים הזכאים לפנסיה. יותר מכך, ישראל מדורגת גבוה ביחד עם מדינות מובילות בשל חובת ההפרשה לביטוח פנסיוני." דנסייר הוסיפה כי כי "כללי קרנות הפנסיה המאפשרים לעובדים מבוגרים להמשיך לעבוד ולהפריש לפנסיה יחד עם יותר אינטגרציה של השקעות ESG , משפרים את איכות המערכת בישראל." 

רקע - מכון קסירר יזם את שילובה של ישראל במודל  MERCER הבינ"ל לבחינת איכות הפנסיה בישראל. מדובר במודל העורך השוואה בינ"ל של מערכות פנסיה ב- 43 מדינות, אשר הושק לפני 13 שנים כמודל שפותח ע"י הרגולטור האוסטרלי, אוניברסיטת מונש (Monah)במלבורן אוסטרליה וחברת המחקר הבינ"ל MERCER , אולם ישראל לא נכללה בו מאחר והיו קשיי הנגשה של נתוני הפנסיה מבחינת התאמה לדרישות המודל וכן הנגשת התכנים מעברית לשפה האנגלית. לאור חשיבות הנושא, הקים מכון קסירר וועדה לנושא זה הפועלת במסגרת המכון, ומסייעת להנגשת הנתונים והתכנים וליישומם במודל הבינ"ל, כך שישראל שולבה במדד הבינ"ל לפני כשנתיים.