אחרי שרשות שוק ההון מסדירה את תחום ההוצאות הישירות, היא מבקשת לחייב את המוסדיים להציע מסלולים נוספים שלא יושפעו מעלויות אלו 

צעדים משלימים לטיוטת תקנות הוצאות ישירות בשל ביצוע עסקאות

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
Image by Gerd Altmann from PixabayImage by Gerd Altmann from Pixabay

אדם כהן 17/04/2022

להלן יפורטו צעדים משלימים לפרסום טיוטת התקנות האמורות שיקודמו על ידי הרשות:

חיוב הגוף המוסדי להציע מסלול השקעה פאסיבי, בדמי ניהול מוזלים.

חיוב הגוף המוסדי להציע מסלול השקעות סחיר ללא עמלות הוצאות ישירות בשל ניהול חיצוני (למעט עמלות קנייה ומכירה בדומה למצב בקרנות הנאמנות).

מתן אפשרות לגוף המוסדי להציע מסלולי השקעה בדמי ניהול דיפרנציאליים.

מתן אפשרות לגוף המוסדי להציע מסלול השקעה בדמי ניהול מבוססי ביצועים.

הגברת השקיפות לחוסך על ידי חיוב הגוף המוסדי להציג לכל חוסך את העלות הכוללת של דמי הניהול, לרבות ההוצאות הישירות, במספר אחד שיחושב מתוך הצבירה.

הגברת השקיפות לחוסך על ידי חיוב הגוף המוסדי להציג במעמד ההצטרפות ובמסגרת הדיווחים השנתיים, העלות הכוללת הצפויה להיגבות ממנו, ברמת מסלול ההשקעה.

הגברת השקיפות לציבור על ידי הרחבת הנתונים המפורסמים על ידי הגוף המוסדי במסגרת דוחות הנכסים, בדגש על הרחבת הגילויים אודות נכסים לא סחירים. וכן, הרחבת הפירוט אודות ההוצאות הישירות שנגבו בפועל יוגבר ויכלול את סוג ההוצאה ושיעורה.

צעדים אלו, המבוססים על מסקנות הדוח הסופי של הוועדה שפורסם לציבור בחודש נובמבר 2021 ובפרט שלושת העקרונות העיקריים של הוועדה – פישוט המחיר על ידי הצגת מחיר אחד כולל וחד פרמטרי מתוך הצבירה; הצעת מוצרי חיסכון זולים עקבי מדדים; והצעת מסלולי חיסכון עם דמי ניהול מבוססי ביצועים, מהווים הלכה למעשה יישום הולם של המלצות הוועדה. צעדים אלו צפויים להגביר את התחרות בענף, לשפר ולשכלל את תחום ההשקעות, להקל על החוסך להבין את סך העלויות הנגבות ממנו בפועל ובעתיד, וכן להגביר את היצע המוצרים המוצעים לטובת החוסכים ואת יכולות ההשוואה ביניהם, על סמך המידע המלא ועל סמך התשואה נטו.

הצעדים שצוינו לעיל יוטמעו בחוזרי הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ובמסגרת חקיקה נוספת, כצעדים משלימים לכללים המוצעים במסגרת טיוטת התקנות שפורסמה בדבר גביית הוצאות ישירות.  טיוטת התקנות והצעדים המשלימים יחד מהווים את הרפורמה המוצעת בתחום זה, המבוססת על מסקנות הדוח הסופי של הוועדה המייעצת בנושא "ההוצאות הישירות" (להלן – הוועדה) שפורסם לציבור בחודש נובמבר2021.  מטרת הרפורמה, הנוגעת במספר תחומים שונים כמו היצע מסלולי ההשקעה, מבנה דמי הניהול והשקיפות לחוסך הינה להגביר את התחרות בענף החיסכון הפנסיוני, לצד שיפור ושכלול תחום ההשקעות, במטרה שהחוסכים יוכלו ליהנות מהיצע מוצרים במחירים רחב, במחירים שונים, ויוכלו להשוות בצורה נוחה וקלה בין המסלולים השונים. הרפורמה צפוי להניב לחוסכים תשואה נטו גבוהה יותר, כתלות בתנאי השוק, תוך הגדלת כוח המיקוח שלהם.  

מסקנות הוועדה נגעו במספר עקרונות, ובין ההמלצות העיקריות של הדוח ניתן למנות:

שינוי מבנה דמי הניהול ומעבר, ככל האפשר, להצגת מחיר יחיד וידוע מראש כשיעור מהצבירה בלבד; הקמת מסלולי השקעה עוקבי מדדים בעלות נמוכה; מתן אפשרות להציע מסלולים עם דמי ניהול מבוססי ביצועים; ושיפור שקיפות המידע המוצג לחוסכים.

עוד מצאה הוועדה כי שיעור המגבלה הקיימת בהוצאות הישירות, הינה שרירותית ואינה אפקטיבית, וכי קיים צורך בביצוע שינויים ושיפורים נוספים שנועדו לשפר את התחרות והשקיפות בענף, כך שהמגבלה הקיימת תתייתר. זאת בעיקר על ידי הצעת מנגנונים שנועדו להביא לכך שהתמריצים הישירים והעקיפים של מנהלי החיסכון בבואם להחליט על השקעות בכלל, והשקעות הכרוכות בהוצאות גבוהות בפרט, יהיו קרובים ככל האפשר לאלה של החוסך. הרשות קיבלה את מסקנות הוועדה ולאחר תהליך חשיבה ארוך יזמה את מכלול הצעדים המוצעים כדי ליישם באופן מעשי את העקרונות הגלומים בהמלצות הוועדה. 

טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים בנושא הוצאות ישירות: 

התאמת כללי גביית ההוצאות הישירות לטובת השאת התשואה לחוסכים

בטיוטת התקנות, מוצע כי חלף המגבלה הקיימת (0.25% מסך הנכסים לתחילת שנת הכספים), שהינה שרירותית ואינה מותאמת למסלולי השקעה שונים, המערבים סוגי נכסים שונים ובעלי מח"מים שונים - הגוף המוסדי יתחייב מראש לתקרת הוצאות ישירות מסוג דמי ניהול קבועים למנהלים חיצוניים בכל מסלול השקעה ויפרסם זאת לציבור החוסכים. צעד זה יאפשר לגופים להציע מגבלות שונות המותאמות למסלולי ההשקעה השונים. בנוסף, צעד זה יאפשר התאמה טובה יותר לטעמי הלקוחות בהקשר של הוצאות ישירות ויאפשר לייצר תחרות גם בפרמטר זה. תחרות אשר עשויה להביא להפחתת שיעור ההוצאות הישירות, אף מתחת לתקרה הנקובה כיום, או חלף זאת לתמוך ביצירת תשואה נטו גבוהה יותר, תוך שימוש במכשירי השקעה של מנהלים חיצוניים, וזאת בהתאם לאופי המסלול ולמדיניות ההשקעה. הרשות צופה כי התחרות הגבוהה הקיימת בתחום החיסכון הפנסיוני, הבאה לידי ביטוי בירידה מתמשכת בדמי הניהול בענף, לצד כניסת  שחקנים חדשים, תביא לידי ביטוי את הדומיננטיות הכלכלית של המנגנון המוצע על פני המנגנון השרירותי ששרר בעבר, וזאת באופן מובהק לטובת החוסכים – כפי שראתה לעיניה הוועדה וכפי המדיניות שמובילה רשות שוק ההון בכל תחומי פעילותה.  

רפורמה משמעותית במסלולי ההשקעה בחסכונות הפנסיוניים – הרשות פועלת ליישומה בחודשים הקרובים

לחיזוק המנגנון התחרותי המוצע בטיוטת התקנות ולשם הגברת כוח המיקוח של החוסכים כלפי החברות המנהלות – תדרוש הרשות מהגופים המנהלים להציע מסלול השקעות פאסיבי ומסלול השקעות סחיר שבו לא תהיה גביית הוצאות ישירות כלל, כפי שיפורט בהמשך. בנוסף, תאפשר הרשות השקת מסלולים עם דמי ניהול תלויי ביצועים, כפי שהמליצה הוועדה, כאשר על פי החלטת הרשות, ברוח המלצות הוועדה – דמי הניהול במסלולים אלו יהיו "הכל כלול" – היינו, לא תהיה שום גביית הוצאות ישירות לניהול חיצוני  במסלולים אלו. צעד זה יחזק באופן משמעותי את סנכרון האינטרסים (alignment of interests) של הגופים המנהלים עם אלו של החוסכים ויגביר באופן משמעותי את התמריץ שלהם להשגת תשואה גבוהה לחוסכים, בכפוף להתאמה הולמת לסיכונים הגלומים, כאשר כל ההוצאות הישירות מסוג דמי ניהול חיצוני במסלול זה – מושתות על הגופים המנהלים עצמם כחלק אינהרנטי מהמנגנון. הרשות צופה שהגופים המוסדיים הבוטחים באיכות ניהול ההשקעות שלהם יציעו מסלולים מסוג זה ויתחרו באופן משמעותי על רכישת לקוחות בדמי ניהול נאותים וניסיון להשגת תשואות נטו גבוהות. מדובר באלמנט תחרותי משמעותי שנעדר מן השוק בשנים האחרונות.

כאמור, הרשות מתכוונת לחייב את הגוף המוסדי להציע גם מסלולי השקעה פאסיביים, אשר כולל סוגים מסוימים בלבד של הוצאות ישירות וכן מסלול השקעות סחיר ללא עמלות הוצאות ישירות בשל ניהול חיצוני (כן יתאפשר לגבות הוצאות ישירות בשל עמלות קנייה ומכירה בדומה לקרנות הנאמנות). כמו כן, תתאפשר גביית דמי ניהול דיפרנציאליים בגין כל מסלול השקעה. כך, החוסכים יוכלו לבחור במסלולי השקעה בדמי ניהול נמוכים וללא עמלות ניהול חיצוני. כמו כן, הרשות תאפשר להקים מסלולי השקעה בדמי ניהול המבוססים על ביצועים, שיכללו בתוכם את מרכיב ההוצאות הישירות. בהתאם להמלצות הוועדה, מבנה דמי הניהול יהיה סימטרי, ודמי הניהול ייגבו בהתאם לתשואה המושגת, ולא ישולמו דמי ניהול בגין הפסדי תשואה, למעט אפשרות לגביית דמי ניהול קבועים מינימליים הנבחנים על ידי הרשות. כמו כן, הרשות תאפשר הצעת מסלולי השקעה נוספים בהתאם לטעמי הציבור, אולם אלו יהיו במבנה קל להשוואה בעבור החוסכים. צעד זה יתאפשר רק לאחר תיקון תקנות הוצאות ישירות, שלאחר אישורו ניתן יהיה לגבות רמות שונות של הוצאות ישירות בהתאם למסלול ההשקעה. כמו כן, הרשות מתכננת לשפר את מסלול ברירת המחדל תלוי הגיל כך שישקף בצורה טובה יותר את המח"מ הצפוי עד לפרישה. 

הצגת העלות הכוללת לניהול הכספים במספר יחיד – עלות צפויה מראש  והעלויות שנגבו בפועל

הרשות פועלת לפרסום הוראות בחודשים הקרובים להגברת השקיפות לחוסכים בדבר העלויות המושתות בכל מסלול השקעה. הרשות תחייב להציג לכל חוסך את העלות הכוללת בפועל של דמי הניהול, לרבות ההוצאות הישירות, במספר אחד שיחושב מתוך הצבירה. כמו כן, במעמד ההצטרפות ובמסגרת הדיווחים השנתיים, תונגש לחוסך העלות הכוללת הצפויה להיגבות ממנו, ברמת מסלול ההשקעה. כך, יוקל על החוסכים להבין את סך התשלום  הנגבה ולבצע השוואות בין המסלולים השונים והגופים השונים. בנוסף על צעדים אלו, הרשות מתכננת להרחיב את הנתונים המפורסמים על ידי הגוף המוסדי במסגרת דוחות הנכסים, בדגש על הרחבת הגילויים אודות נכסים לא סחירים. כמו כן, הפירוט אודות ההוצאות הישירות שנגבו בפועל, סוגן ושיעורן,  יורחב. לבסוף, הרשות מתכננת להמשיך להגביר את הפיקוח והבקרה על ההוצאות הישירות ולחזק את הביקורת והאכיפה שלה בתחום.