דוחות || חברות הביטוח סגרו רבעון מרתק  

דוחות || חברות הביטוח סגרו רבעון מרתק בו הדגימו את הרגישות הקיימת שלהן לעליות ריבית - הרבעון הציג בבירור את המרוויחות ואת המפסידות. הגדולה שמרה על כוחה, הסגנית התחזקה משמעותית ושתי הקטנות יקוו לתקופות טובות יותר

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
יורם נוה, צילום: סיון פרג׳ | יהודה בן אסאייג, צילום: יעל צור | שגיא יוגב, צילום: גל חרמוני | אייל בן סימון, קרדיט: ענבל מרמרי | ניר כהן, צילום: טל שחריורם נוה, צילום: סיון פרג׳ | יהודה בן אסאייג, צילום: יעל צור | שגיא יוגב, צילום: גל חרמוני | אייל בן סימון, קרדיט: ענבל מרמרי | ניר כהן, צילום: טל שחר

בועז קידר 06/06/2022

הרבעון הראשון בענף הביטוח הציג במיקרוקוסמוס את מירב התקוות והחששות של בעלי מניות הביטוח במציאות הפיננסית המשתנה הנוכחית. לאחר שנים בהם העולם התנהל תחת מדיניות של ריבית אפסית קובעי המדיניות, מנשיא ארה"ב ועד נגידים בנקים מרכזיים מצביעים  על כך שמדיניות זו הסתיימה לנוכח הזינוק במחירי הסחורות והשירותים בשנה האחרונה.

נתוני אינפלציה וריבית הם נתונים אקוטיים לתוצאות חברות הביטוח אך השפעתם אינה אחידה. זאת מאחר שנתונים אלו משפיעים על שוק ההון ורווחי חברות הביטוח הישראליות תלויים באופן מהותי בעליות המחירים בבורסה המקומית ומסביב לעולם. כידוע, הרבעון הראשון של השנה, התאפיין בירידות שערים בשוק ההון בעקבות הרצון להילחם באינפלציה על ידי העלאת ריבית והקטנת הנזילות בשווקים. בתוך כך, ההשקעות של חברות הביטוח שנעשות בעיקר דרך ענף הגמל, הפנסיה וביטוחי החיים החלו להצטמק – מהלך שתורגם בהפסדים, לעיתים של מאות מיליוני שקלים. 
 
אולם, לריבית, או נכון יותר – לעקום הריבית, יש השפעה נוספת ומיטבה על חברות הביטוח. העקום שחוזה את שיעורי הריבית במשק קובע מה גודל ההון שיצטרכו חברות הביטוח לרתק עבור התחייבויות עתידיות שלהן כלפי מבוטחים. עלייה בריבית מאפשרת לחברות הביטוח להקטין את ההון המרותק שלהן כחלק מההתחייבויות לתשלום תביעות ביטוח עתידיות. זאת מאחר שריבית חסרת סיכון היא חלק מהמשוואה שנלקחת על מנת לחשב את ההון העתידי. לדוגמא, אם הריבית במשק היא 5%, וההתחייבויות של חברת הביטוח בשנה הבאה היא 100 מיליון שקל, החברה תצטרך לרתק רק 95 מיליון שקל והשאר יתבסס על הריבית הנצברת לאורך השנה. תחת ההנחה שחברות ביטוח מרתקות הון בהיקף של מיליארדי שקלים במשך עשורים שלמים, עלייה בריבית מאפשרת להן לשחרר הון בהיקף של מאות מיליוני שקלים ולרשום אותן כהכנסות. כך, כאמור, ברבעון הראשון, נעו חברות הביטוח בין הפסד בשוקי ההון להגדלה מהותית ברווחים על בסיס שחרור עתודות הון עצומות- כאשר ההשפעות המנוגדות פעלו על תוצאות כל חברת ביטוח באופן שונה. בתחום הביטוחי פרופר, רוב חברות הביטוח הציגו שיפור בשורה העליונה של הכנסות, כלומר הגדלת פעילותן, אולם רשמו הרעה בתוצאות. כלומר, מעבר לתהליכים המוזכרים, הרבעון הראשון מצביע על כך שחברות הביטוח יצטרכו לבחון מחדש את העלויות שלהן בענף הביטוח הכללי מאחר שזה מניב להם הפסדים ואין כאן יתרון מהותי לגודל.

הפניקס


מנכ״ל הפניקס ביטוח, אייל בן סימון, קרדיט: ענבל מרמרי

חברת הביטוח עם השווי הגבוה ביותר בבורסה המשיכה להציג רווחיות גבוהה, למרות הירידות בשוק ההון. החברה הציגה רווח של 352 מיליון שקל, שנמוך ב-1% בלבד לעומת הרבעון המקביל אשתקד (שהתאפיין בעליות שערים חדותב בשוק המניות). התשואה להון של הפניקס ירדה ל-15.5% לעומת תשואה להון של 19.1% ברבעון המקביל. הירידות בשוק ההון פגעו ברווחי החברה בהיקף של יותר מ-830 מיליון שקל, לעומת שחרור הון בפוליסות הבריאות בהיקף של כמעט 800 מיליון שקל. האיזון בין בין שני הווקטורים הוא תוצאה של מאמץ מתמשך של החברה להקטין את התלות שלה בשוק ההון, בעיקר על ידי גיוון השקעותיה מחוץ לבורסה. בפעילות הביטוחית של החברה, בענף הכללי (שכולל בעיקר את ביטוחי הרכבים), היא רשמה הפסד של 142 מיליון שקל, בעיקר בשל העלייה החדה בתאונות דרכים לנוכח העומס בכבישים והגידול בהיקף הגניבות בשנה האחרונה. 

הפניקס בהובלת אייל בן סימון ובבעלות קרנות ההשקעה סנטר ברידג' וגאלטין, נסחרת בשווי של 9.1 מיליארד שקל, לאחר שירדה 6% מתחילת השנה. 

לגרף הפניקס לחצו כאן

297 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 498.77 מיליון בהפניקס
קרנות נאמנות שמחזיקות את הפניקס. לרשימה המלאה
הראל


ניר כהן, מנכ״ל הראל ביטוח בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, צילום: טל שחר

הראל היא חברת הביטוח שאמורה ליהנות באופן המשמעותי ביותר מעליית עקום הריבית. זאת מאחר שהיא החברה בעלת הנתח הגדול ביותר בענף הבריאות (38%) שכולל ריתוק הון של עתודות הון עצומות לנוכח הצורך לרתק הון בתחום הביטוח הסיעודי (תחום לא סיעודי שחברות הביטוח פועלות לאורך השנים להקטין חלקן). ואכן, חברת הביטוח רשמה רווח כולל של 327 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה  לעומת רווח של 255 מיליון שקל ברבעון המקביל – שיפור של 28%, שיחד עם מגדל, השיפור הגבוה ביותר בענף. הרווחים הגבוהים הגיעו בעיקר בתחום הבריאות בו הרווח הסתכם בכמעט 600 מיליון שקל. הירידות בשוק ההון פגעו ברווחי החברה בהיקף של 193 מיליון שקל. הכנסות החברה הסתכמו ב-4.5 מיליארד שקל לעומת 3.7 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה העליונה, החברה הכניסה 3 מיליארד שקל, לעומת 2.6 מיליארד שקל ברבעון המקביל. 

הראל, בהובלת ניר לוי ובבעלות משפחת המבורגר, נסחרת בשווי של 7.7 מיליארד שקל לאחר שהמניה עלתה 6% מתחילת השנה. 

לגרף הראל השקעות לחצו כאן

288 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 422.66 מיליון בהראל השקעות
קרנות נאמנות שמחזיקות את הראל השקעות. לרשימה המלאה
מגדל


שגיא יוגב, צילום: גל חרמוני

מגדל גם נהנתה מהעלייה בעקום הריבית תוך שהיא רושמת רווח רבעוני של 294 מיליון שקל, שיפור של 28% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד. למגדל יש בטן רכה לירידות בשוק ההון מאחר שהיא מחזיקה בהיקף גבוה בשוק לפוליסות משתתפות ברווחים (כמו ביטוח מנהלים), קרי ירידות בפוליסות אלו מקטינות את הרווח של החברה מאחר שהיא מפסיקה באופן מהותי לגבות דמי ניהול. הירידות בשוק ההון גרמו לקיטון ברווחים בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, מאידך הפסדים אלו נוטרלו עלי ידי שחרור הון בהיקף של 1.66  מיליארד שקל בתחום הבריאות. התשואה על ההון של מגדל עמדה על 13.7%. מגדל היא החברה עם היקף הנכסים המנוהלים הגדולים בענף עם 377 מיליארד שקל מנוהלים.

מניית מגדל, בהובלת שגיא יוגב ובבעלות שלמה אליהו, נסחרת בשווי של 5.5 מיליארד שקל לאחר שעלתה 6.2% מתחילת השנה.

לגרף מגדל ביטוח לחצו כאן

209 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 273.01 מיליון במגדל ביטוח
קרנות נאמנות שמחזיקות את מגדל ביטוח. לרשימה המלאה
כלל ביטוח


יורם נוה, מנכ״ל כלל ביטוח ופיננסים, צילום: סיון פרג׳

חברת הביטוח ללא שליטה, אך זו שנמצאת במהלך של ניסיון השתלטות על ידי אלפרד אקירוב, רשמה רווח נקי של 221 מיליון שקל ברבעון הראשון. כלל הייתה מבין הנפגעות הבולטות בענף משוק ההון בעוד הרווח הכולל שלה הצטמצם ב-45%. התשואה על ההון של כלל ירדה ל-11.4%.

כלל היא חברת ביטוח עם היקף נכסים גבוה יחסית בביטוחי מנהלים בהיקף של 93 מיליארד שקל, בהם דמי הניהול נגזרים גם מתשואת ההשקעה. בעקבות הירידות בשוק ההון כלל לא גבתה דמי הצלחה בפוליסות אלו ונרשם בור של הפסד בהיקף של 100 מיליון שקל שעד שזה לא יתמלא החברה לא תוכל לגבות השנה דמי ניהול מחדש. הרווח ירד גם בעקבות ההפסדים הביטוחיים של החברה שהסתכמו ב-102 מיליון שקל, לעומת רווח של 10 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. כלל הציגה צמיחה נאה ברבעון הראשון, זאת כאשר נכסיה גדלו מ-286 מיליארד ל-290 מיליארד שקל. נזכיר כי כלל לפני מהלך משמעותי עבורה לאחר שבחרה לרכוש את מקס לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל (אם כי העסקה כוללת ניכוס חוב של מקס, כך שהתשלום אמור להסתכם בפחות מ-1.7 מיליארד שקל). מניית כלל, בהובלת יורם נוה, ירדה מתחילת השנה 16.4%.

לגרף כלל עסקי ביטוח לחצו כאן

307 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 411.88 מיליון בכלל עסקי ביטוח
קרנות נאמנות שמחזיקות את כלל עסקי ביטוח. לרשימה המלאה
מנורה מבטחים


יהודה בן אסאייג, מנכ״ל מנורה, קרדיט: יעל צור 

חברת הביטוח עם קרן הפנסיה הגדולה ביותר (186 מיליארד שקל), בדומה לכלל, נפגעה מהירידות בשוק ההון. הרווח הכולל של מנורה מבטחים ירד ל-91 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2022, ירידה של יותר מ-50% לעומת רווח של 200 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד. התשואה להון של מנורה ירדה לכדי 7.5%. זאת לאחר שההפסד מהשקעות של מנורה מבטחים הסתכמו ב-316 מיליון שקל. החברה כן הציגה עלייה בהכנסות לכדי 1.8 מיליארד שקל ברבעון הראשון לעומת הכנסות בהיקף של 1.7 מיליארד ברבעון המקביל. מנורה מבטחים, בהובלת יהודה בן אסאייג ובבעלות של משפחת גריפל וגורביץ', נסחרת בשווי 4.8 מיליארד שקל לאחר שהמניה עלתה 3.9% מתחילת השנה. כלומר המשקיעים מאמינים שלאורך זמן העלאת הריבית תטיב עם החברה.  

לגרף מנורה מב החז לחצו כאן

160 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 200.91 מיליון במנורה מב החז
קרנות נאמנות שמחזיקות את מנורה מב החז. לרשימה המלאה

חברות הביטוח

רווח כולל רבעון 1

תשואה על ההון

תשואה מתחילת השנה

שווי שוק (מיליארדים)

הפניקס

352

15.50%

6.20%

9.3

הראל

327

15.00%

6.30%

7.7

מגדל

294

13.70%

6.20%

5.5

כלל

221

11.40%

16.40%-

4.90%

מנורה מבטחים

91

7.50%

3.90%

4.8

התשואות נכונות ל-2 ביוני