השפעת הירידות בשווקים על קצבת הפנסיה 

הפגיעה בפורשים שחסכו במסלול כללי מסתכמת בכ-5% מגובה הקצבה; כלומר, מי שפרש בתחילת יולי לגמלאות יקבל מאות שקלים פחות מאשר מי שפרש בתחילת השנה

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
אור פוריה, מתכנן פיננסי ופנסיוני, צילום: מיכה בריקמןאור פוריה, מתכנן פיננסי ופנסיוני, צילום: מיכה בריקמן

אור פוריה 12/07/2022

זה לא סוד שהשווקים הפיננסיים גועשים מתחילת השנה, ולמעשה אנחנו מסכמים את מחצית השנה הגרועה ביותר מאז משבר 2008. 

אחד מכללי האצבע הידועים וגם הנכונים בהשקעות ארוכות טווח לתקופות מסוג אלה הוא להימנע מפעולות שעשויות לקבע נזקים והפסדים ולתת לזמן לעשות את שלו, קרי, הכלכלה ידעה בעבר וכנראה גם תדע בעתיד להתגבר על המכשולים, ושוקי ההון יחזרו להניב תשואות חיוביות, ולאחר ירידות כנראה שגם נכונו לנו תקופות של עליות שערים חדות ומהירות.

נשאלת השאלה האם ההשפעה היא דומה עבור אותם חוסכים אשר יוצאים לפנסיה ממש בימים אלה, וכאן התשובה מעט מורכבת: ראשית נתחיל עם בעלי הפנסיות הישנות יותר: תקציבית וותיקה. כידוע, בפנסיות אלה, אין צבירות של כספים, אשר עשויות להיפגע מן הירידות בשווקים כי אם צבירה של זכויות, ולכן ההשפעה על בעלי פנסיות שכאלה אינה קיימת. למען האמת, הפנסיה התקציבית צמודה למדד, כך שלאחר תקופה ארוכה ללא אינפלציה ועליית מדד, עבור בעלי הפנסיה התקציבית, זו דווקא שנה מצוינת.

מחזיקי קרנות הפנסיה החדשה נפגעו

הסוגייה מעט בעייתית יותר עבור מחזיקי קרנות הפנסיה החדשה, ואנו נעסוק בהבדלים בין פורש שיצא לגימלאות בתחילת השנה לבין פורש שיצא לגמלאות בתחילת יולי. אם ננסה לכמת את הפגיעה בקצבה לאור הירידות, הרי שכרגע מדובר בקרוב ל-5 אחוז מהקצבה של פורש במסלול הכללי.

הפורש בתחילת השנה, התחיל לקבל קצבה גבוהה שהתבססה על היתרות טרם תחילת הירידות, עת השווקים נסחרו ברמות שיא ולאחר שנה של עליות רציפות ושבירת שיאים. מתחילת השנה, 60 אחוז מהצבירה בעצם מקבלת הגנה בצורה של אג"ח מיועדות (תשואה קבועה של 4.86% לשנה), לאורך זמן איגרות חוב אלה עשויות דווקא לפגוע בצבירה, אך כמובן שהשנה אלה העניקו הגנה. פנסיית חדשה מניחה תשואה של 4.26 אחוז לשנה, כך שתשואה שנתית בשיעור זה תשמור על שיעור הקצבה גם לשנה הבאה, תשואה גבוהה יותר תביא לעליית הקצבה בשנה העוקבת ואילו תשואה נמוכה יותר תביא לירידה בתשואה. מאחר ש-60 אחוז כאמור מובטחים עם תשואה של 4.86%, נדרשת תשואה שנתית של 3.36% על 40 האחוזים הנותרים.

אם נניח תשואה שלילית של כ-7 אחוז במסלולים הכלליים, נכון לכתיבת שורות אלה, הרי שללא תיקון בשווקים, צפויה ירידה של כ-4 אחוז בקצבה השנתית בשנה הבאה.

עבור חוסך שפרש בימים אלה, החישוב הוא מעט שונה: עד הפרישה החוסך מחזיק אגח מיועדות בשיעור של 30 אחוז בלבד, כך שהוא ספג ירידה של כ-7 אחוז על 70 אחוז מהצבירה, מה שהביא לקצבה נמוכה בשיעור של כ-4.9 אחוז עד לתום השנה. יחד עם זאת, במידה והשווקים יעמדו במקום, הפגיעה בקצבה בשנה הבאה צפויה להיות מינורית מאוד, בשיעור של כ-0.7 אחוז.

אם נעבור לדוגמא מספרית: חוסך שקצבתו הצפויה בינואר הייתה 10,000, וכרגע, ללא שינוי בשווקים, צפוי לקבל קצבה של 9,600 ₪ בשנה הבאה.

חוסך עם צבירה זהה בינואר, אשר פורש בימים אלה, יקבל קצבה של כ-9,510 עד לתום השנה, וללא שינוי בשווקים, יקבל קצבה של 9,450 ₪ בשנה הבאה.

חשוב לזכור שלאורך זמן, כיוון השווקים הוא כלפי מעלה, וזמן נוסף בשוק מעלה את תוחלת הקצבה, כאשר בשנה שעברה, מחצית השנה הראשונה הביאה לאפקט הפוך בתכלית, וכמובן שרוב השנים הינן חיוביות בשווקים.