ההוצאה לפועל תיידע כל אזרח שנגבה ממנו ריבית יתרה 

 

 

FacebookTwitterLinkedinWhatsapp
חכ קארין אלהררחכ קארין אלהרר

קרן מרדכי 14/12/2016

כך התחייבו נציגיה בוועדה לביקורת המדינה, בעקבות דרישת יו"ר הועדה קארין אלהרר, שהדגישה: משרד הפנים מתנהג כאילו הוא מהאו"ם, לא להאמין שזו מדינת החוק שאנו חיים בה

התעכבתם לשלם ארנונה?! ייתכן מאד שהעירייה גבתה מכם ריבית גבוהה מדי. בוועדה לביקורת המדינה בכנסת נחשף היום (שני) כי רשויות מקומיות רבות מתעלמות מהפחתת הריבית הפיגורים שקבע בזמנו שר הפנים – אך משרד הפנים מסרב להתערב. כיום קיימים כ- 135 אלף תיקי חייבים לרשויות המקומיות בהוצאה לפועל.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) התגלה כי בהוצאה לפועל נגבו חובות בסכומים גבוהים מנדרש, אך התגלעה מחלוקת בין משרד הפנים לרשות האכיפה והגביה מי האחראי להשבת הכסף. "תשובות משרדי הממשלה נשמעו כמו פרק לא-מוצלח מ'פולישוק'. כל יום נפתחים למלה מאלף תיקים חדשים ויש לוודא שפתיחת התיק תהיה תקינה, והחוב הוא אמיתי – ובריבית המתבקשת. למרות ההוראה בדיון הקודם, כי יש לבנות מנגנון של החזרה מידית של הכסף - שמתגלה גביית-יתר, עד היום ההליך איננו מתקיים. משרד הפנים מתנהג כאילו הוא מהאו"ם ולא כופה על הרשויות המקומיות את הפחתת ריבית הפיגורים – שנקבעה בחוק. לא להאמין שזו מדינת החוק שאנו חיים בה". 

יובל חיו, נציג המבקר, הדגיש כי הגופים שנבדקו בדו"ח מבקר המדינה, הבטיחו שרוב הליקויים בהליכי פתרון, אך בחלקם נאמר מפורשות כי אין כוונה לתקן את הליקויים שהתגלו, כמו למשל גילוי שיעורי הריבית ומסירת דו"חות מצב תקופתיים המשקפים שינויים במצב החייב. הוא הוסיף כי משרד הפנים הוא המפקח על הרשויות המקומיות וחייב לוודא שמירת החוק, והחזרת הכסף המיותר שנגבה. 

סיון להבי, סגן מנהל המינהל לשלטון המקומי במשרד הפנים, הוסיף כי שר הפנים בזמנו גדעון סער החליט להוריד לחצי אחוז את ריבית הפיגורים של אזרחים החייבים ארנונה לרשות המקומית, ומדי שנה מתפרסמות לרשויות תזכורת להפחתת הריבית. לאחר שהתברר שחלק מהרשויות אינן עושות זאת, "אנו מחדדים את הנהלים אך אין לנו כלים חוקיים להיכנס בין הרשות לבין החייב".

עו"ד שחר פרלמן, מהלשכה המשפטית של המשרד, הבהיר כי "איננו יכולים להתערב בכל תיק ותיק של חייב"., ואילו לדברי נועה בן אריה, היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, "אנחנו צינור להעברת המידע ממשרד הפנים לרשויות המקומיות, לא בכל 135 אלף תיקי החייבים לרשויות המקומיות, הריבית שנגבתה איננה-כדין. ביקשנו מהרשויות לבדוק זאת, אך אין לנו יכולת להכריחן לכך". 

תומר מוסקוביץ', מנכ"ל רשות האכיפה והגביה, השיב כי "אין לי יכולת חוקית לסווג תשלום "ולצבוע" אותו. מי שחייב 3 מיליון ₪ ומשלם 200 ₪ מדי חודש הוא אכן פורע אט-אט את חובו – אך להעניק לו  אשראי מחודש, זה כבר עניין אחר. הוא הבטיח לפנות לכל הרשויות המקומיות ולבקשן לבדוק האם הריביות שנגבו היו כדין, וכן ליידע בעניין את החייב.

רן מלמד, סמנכ"ל "ידיד", התריע כי יש להבהיר לחברות האשראי מתי חייבים משלמים את חובם באופן מסודר ורציף, והחברות יקבעו כיצד להתייחס לכך וכמה אשראי להעניק לחייב שכזה. 
אליסה דברה מנהלת עמותת "בנקים לא מעל החוק", טענה כי לא פעם אין נתונים מדוע נפתח לחייב תיק הוצאה לפועל, ולעיתים רבות זו פשוט טעות הקלדה.  



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.